Pro ty, kteří chtějí začít podnikat, ale bojí se stále měnící se situace na trhu, představuje franšíza stabilní obchodní koncept, na který se v podnikatelském světě mohou spolehnout. Jako všechno ostatní má ovšem také franšízová spolupráce svá ale, která musí každý podnikatel před otevřením své franšízy důkladně zvážit. Abyste snáz zjistili, zda je pro vás franšíza to pravé, přinášíme vám stručný přehled toho, co její provoz vlastně obnáší.
Pod dohledem zkušenějšího
Podstatou franšízy je, že funguje na předem definovaném vzorci s danou značkou. S tím se pojí určitá omezení a kontrola nad podnikáním franšízanta. A právě tohle může být pro některé podnikatele se silným podnikatelským duchem nepřekonatelná překážka. Nemohou totiž své podnikání jakkoliv upravit nebo přizpůsobit obrazu svému. Prodej vybraných produktů, fungování celé společnosti nebo výběr a spolupráce s dodavateli. Nic z toho franšízant není schopen ovlivnit či nějak změnit. Vše je totiž pevně dané franšízovou smlouvou, kterou podnikatel s franšízorem uzavřel.
Náklady na provoz franšízy
Finanční náklady představují vždy velkou překážku při začátku jakéhokoliv druhu podnikání. A jinak tomu není ani u franšízy. Čím známější a ziskovější značka je, tím více budete muset do franšízy investovat. Abyste si tedy mohli otevřít franšízovou pobočku, je potřeba si předem zakoupit franšízovou licenci. Tím to ale zdaleka nekončí. V rámci franšízové spolupráce se totiž budete účastnit různých školení, využívat podporu a služby franšízora, které znamenají další průběžné poplatky. Všechny tyto náklady se pak odráží na samotném zisku franšízanta.
Odvádění příjmů
Kromě placení počátečních výdajů a průběžných poplatků se franšízanti dělí s franšízorem také o část svých výdělků. Ty odvádí v podobě marketingových a licenčních poplatků, které si franšízor účtuje v průběhu platnosti franšízové smlouvy. Jedná se o procenta z celkových příjmů společnosti, nebo si franšízor stanoví fixní částku.
Jeden za všechny, všichni za jednoho
Být součástí silného a stabilního brandu představuje pro začínající podnikatele obrovskou výhodu. Problém však nastává v okamžiku, kdy se ve franšízové síti objeví „černá ovce“. Jedná se o franšízanta, který nedělá svou práci poctivě a neinvestuje do svého podnikání potřebné úsilí a čas. Naopak celé značce přináší akorát problémy a poškozuje její jméno. Stejných chyb se však může dopustit i opačná strana, tedy franšízor. V obou případech pak platí, že pokud je image značky a její dobré jméno poškozeno, doplatí na to všichni, kteří jsou její součástí.
O budoucnosti franšízy rozhoduje franšízor
Nezapomínejte na to, že budoucnost vaší franšízy je v rukou franšízora, nikoliv vašich. Právě franšízor totiž rozhoduje o prodloužení nebo neprodloužení vaší franšízové smlouvy. Nebere ohled ani na to, zda dodržujete všechna stanovená pravidla a postupy nebo zda se vaší franšíze daří. Stává se to sice výjimečně, ale jelikož je každý franšízor jiný a každý poskytuje rozdílnou úroveň podpory, je potřeba si tohle všechno uvědomit již při samotném rozhodování a výběru franšízového konceptu.
Mějte proto na paměti, že rozhodnutí vstoupit do franšízové sítě je zásadní krok, který byste měli mít promyšlený. Sežeňte si proto co nejvíce informací nejen od potencionálního budoucího franšízora, ale pomoc hledejte také u kolegů franšízantů, kteří už mají s tímto konceptem nějaké zkušenosti a mohou vám tak poradit. Před samotným podpisem franšízové smlouvy se pak raději obraťte na odborníky z franšízového poradenství, abyste si byli jisti, že děláte správnou věc.
Uvažujete o otevření vlastní franšízy, ale nevíte, jak a kde vlastně začít? Obraťte se na naše odborníky, kteří vám vše vysvětlí a se založením franšízy EXTÉRIA MARKET vám rádi pomohou. Navíc se můžete spolehnout na podporu centrály společnosti EXTÉRIA v průběhu celého vašeho podnikání.
Pro více informací kontaktujte ředitelku sítě Ing. Lucii Šimíkovou na tel. čísle +420 702 036 721 nebo vyplňte níže uvedený kontaktní formulář a my se vám obratem ozveme.
Přečtěte si další novinky o investičních příležitostech: