Máte již za sebou úspěšně vybudovanou firmu a přemýšlíte, co dál? Zkuste osvědčený způsob franšízového podnikání, díky kterému váš byznys nabere zcela nové rozměry. Než se však pro franšízu rozhodnete, stanovte si všechna pro a proti.
Nesporné výhody franšízy
Velké výhody představuje franchising z hlediska nákladů pro podnikatele, kteří nechtějí investovat velké množství kapitálu a času do expanze své firmy. Franšízor naopak může díky prodeji franšízových licencí získat další zdroje příjmů formou odměny ze strany nabyvatele franšízy. Počáteční poplatek je jedním z příjmů, který je základním investičním nákladem pro otevření nové franšízové pobočky. K zisku franšízora navíc přispívá také průběžný franšízový poplatek, který franšízant platí pravidelně.
Franšíza vám umožní posílit svou pozici na trhu také rozšířením distribučních kanálů, aniž byste k tomu potřebovali velké investice. Další výhodou franšízy je, že se vám vyplatí také z hlediska propagace vaší firmy. Franšízanti jsou v rámci franšízové spolupráce povinni odvádět platby do společného marketingového fondu, což pomůže rozšířit váš dosah na trhu. Navíc jako poskytovatel franšízy nenesete žádnou odpovědnost za jednání svých franšízových partnerů.
Franšíza je skvělá, ale…
I když za kroky a jednání svých franšízantů nenesete jako poskytovatel licence žádnou právní odpovědnost, jejich nevhodné či špatné chování vůči zákazníkům může ve výsledku poškodit celkové vnímání vaší značky. Občas se totiž stane, že i přes instrukce, které každý franšízant při otevření své pobočky obdrží, se jimi nebude řídit nebo selže. To pak může mít dopad také na vaše dobré jméno a celé vaše podnikání.
U franšízy existuje také hrozba vytvoření nové konkurence. Úspěšní franšízanti, kteří rychle porozumí fungování podnikání a trhu, mohou být z placení franšízových poplatků unavení a budou se chtít stát nezávislými. Proto většina franšízových smluv obsahuje konkurenční doložku po stanovenou dobu vůči nabyvateli franšízy. Ta však stejně pouze oddaluje potenciální zahájení nového konkurenčního podnikání.