V loňském roce zkrachovalo v Česku 742 společností. To je nejvyšší počet od roku 2017. Číslo bankrotů podnikatelů a obyvatel se naopak meziročně snížilo.
Počet zkrachovalých firem meziročně vzrostl o 22 %. Počet bankrotů fyzických osob se naopak snížil o 14 %. Podle společnosti CRIF – Czech Credit Bureau, způsobuje rostoucí počet zkrachovalých obchodních společností řada faktorů. Spousta firem, které by zřejmě zanikly již v průběhu roku 2020, přežívala díky kombinaci státní podpory a faktu, že na sebe většinu roku 2020 nemusely podávat návrh na bankrot bez zbytečného odkladu. V letošním roce se očekává, že počet krachujících firem poroste i nadále. Firmám se zdražují vstupy i úvěry, což se projeví především u těch společností, které se už nyní potýkají se špatnou ekonomickou situací, potvrzuje Věra Kameníčková, analytička společnosti CRIF.
Koho bankrot postihl nejvíce?
V roce 2021 zaznamenala nejvíce firemních bankrotů Praha, následoval Jihomoravský kraj a kraj Moravskoslezský. Naopak nejméně zkrachovalých společností bylo vyhlášeno ve Zlínském a Královehradeckém kraji a na Vysočině. Počet bankrotů firem se meziročně zvýšil ve 12 krajích, ve třech krajích se naopak snížil.
V rámci oborů zaznamenaly nejvíce bankrotů firmy podnikající v obchodu, dále v profesních, vědeckých a technických činnostech, a také firmy ve zpracovatelském průmyslu. Nejrizikovějším odvětvím byla v přepočtu na množství registrovaných společností doprava a skladování, kde bylo vyhlášeno 31 bankrotů na 10 tisíc firem. Následovaly administrativní činnosti s počtem 29 bankrotů na 10 tisíc firem. Krach pak vyhlásilo nejvíce podnikatelů v oboru stavebnictví, v obchodu a ve zpracovatelském průmyslu.
Franšíza jako východisko
A jak to funguje v případě franšízy? I franchisové sítě se potýkaly s částečným omezením, které ovlivnilo jejich fungování či dokonce uzavřelo jejich provozovny, a to napříč všemi obory. V oboru gastronomie se to týkalo i takových značek, jako jsou Costa Coffee, Starbucks nebo česká franšíza CrossCafe. V případě ukončení podnikání převzal franšízor pobočku zpět do své zprávy, někdy došlo k převodu provozování pobočky na nového franšízanta. A právě to je jedna z hlavních výhod franšízového podnikání, která se v době pandemie a nepříznivé situace na trhu naplno projevila. Spousta franchisových konceptů totiž v případě rodinných či zdravotních problémů umožňuje franšízantovi vybudovaný podnik odprodat. Díky tomu tak franšízant nepocítí velkou ztrátu jako v situaci, kdy by své podnikání ukončil jako „klasický“ podnikatel.